Allahuakbar

عن نفسي @ about me

Foto saya
Tangkak , Ledang, Johor Darul Takzim, Malaysia
ismi nazri,,ana juhuri walakin laisa haqqan...aktakiq bi kitabillaah wasunnah nabawiyyah..wa an 6 min 7 akhwan..darastu fi jameah assultan idris attarbawiyyah bitakhasus lugha arabiyah..wa insyaallah saakun mualim mubajjalan li difaie dual islamiyah wahayati islamiyah...amin

Khamis, 5 Januari 2012

Kajian ilmiah sesaje

kajian pendidikan

David Ryans mentakrifkan guru yang berkesan ialah guru yang mempunyai sifat-sifat adil, demokratik, responsif, bertimbang rasa , baik hati , jujur, cergas, menarik, bertangungjwab, stabil tenang , berkeyakinan..

‎"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."

Falsafah pendidikan liberalisme menganjurkan bahawa pendidikan adalah untuk membina akal yg rasional dan cekap. ketajaman dan keluasan akal adalah keutamaan bg menawal tubuh badan dan melepaskan diri dri cengkaman belenggu kesengsaraan.

falsafah pendidikan pragmatisme menganjurkan bahawa kurikulum dan organisasi pndidikan harus sejajr dgn keperluan dan perkmbgn masyrakat semasa

( sumber pendidikan tinggi dan pembangunan negara, pendidikan di malysia sejarah sistem dan falsafah )
anda baca anda menilai sendiri sistem pndidikn sekarang..

kajian siasah

surah al-imran 110 :Jadilah kamu khaira ummah (umat terbaik) yang dilahirkan untuk umat manusia.

Islam bagi pemerintahan atau negara seperti ini merupakan cahaya yang memberi bimbingan dan BUKAN BELENGGU. ia merupakan kekuatan yang mendatangkan KEBAIKAN DAN MENOLAK KEJAHATAN. Merupakan kekuatan yang memperdayakan pelbagai potensi, yang MEMBANGUN bukan MEROSAK dan MENGHANCURKAN, yang mengalirkan KEKUATAN serta MENHIDUPKAN DAN bukan MEMATIKAN.(SEKULAR EKSTRIM DR YUSUF QARDHAWI m/s 70)

Sekularisme SANGAT BENCI bila islam bangkit mendidik PEMUDA, memimpin bangsa, menerangi akal, mencetak para pahlawan, mngobarkan semangat mengatur masyarakat dengan HAQ, menegakkan keadilan diTENGAH-TENGAH umat manusia, memberi arahan kpada perundang-perundangan kebudayaan ,pendidikan, dan penerangan dan mengajari manusia agar menyeru kepada kebaikan, beramar ma'ruf nahi munkar serta memerangi setiap bentuk penyimpangan dan kerusakan. SEkularisme tidak rela jika islam tampil sperti ini.(sumber SEKULAR EKSTRIM m/s 16 DR YUSUF ALQARDHAWI


sekularisme mengakui bahawa hak membuat undang2 dan syariat itu hanay pada Allah, namun sekularisme memebrikan kepada manusia hak untuk menghapus atau menngntikan syariat Allah itu dgn dakwaan batil yg tidak pernah Allah turunkan, sehingga sekularisme mnghllkan apa yg dhrmkan Allah, mnghrmkan apa yg Allah halalkn dan mnghapus syari atnya(sumbr rujukan sekular ekstrim dr,yusuf qaradhawi m/s 36

( ana hamba yg senstiasa dahaga ilmu jika terdpt kesalahn di dalam pnulisan ini tegurlah..syukran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan