Allahuakbar

عن نفسي @ about me

Foto saya
Tangkak , Ledang, Johor Darul Takzim, Malaysia
ismi nazri,,ana juhuri walakin laisa haqqan...aktakiq bi kitabillaah wasunnah nabawiyyah..wa an 6 min 7 akhwan..darastu fi jameah assultan idris attarbawiyyah bitakhasus lugha arabiyah..wa insyaallah saakun mualim mubajjalan li difaie dual islamiyah wahayati islamiyah...amin

Sabtu, 16 April 2011

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Langkah

Butiran

Aktiviti

ABM

Set induksi


 


 

(5 minit)


 


 

Pengenalan adad dan makdud makdud

Mengulangkaji bilangan di dalam bahasa arab

- (guru) memberi edaran kecil sebagai nota untuk pelajar mengenai bilangan dalam bahasa arab serta nota ringkas tajuk adad dan makdud.

-(pelajar )menulis di papan putih bilangan-bilangan di dalama bahasa arab

-edaran

-papan putih

Langkah 1


 

5 minit

Menerangakan bahagian adad terbahagi kepada 3 bahagian

(Pelajar )merujuk nota ringkas yang diedarkan. (Guru) menerangakn menggunakan power point

Edaran

Power point

Langkah 2


 

25 minit

Menjelaskan bahagian-bahagian adad dan makdud


 

Bahagian pertama

Adad mudzakar

( bilangan 1 ),

makdud mudzakar(bilangan 2)

واحد، ثان، ثالث – عاشر

واحدة، ثانية، ثالثة – عاشرة

Bahagian kedua

Jika adad mudzakar

( bilangan 1 ),

makdud
muaanas(bilangan 2)

dan

adad muannas

(bilangan 1 )

makdud muzdzakar(bilangan 2)

(hanya 3 hingga ke 9)

Bahagian yang ketiga

  1. Asyrah bila di-tarkib (disusun) dengan yang lain.
  2. Jika Asyrah di ifradkan

(Guru) membuat mind mapping untuk memudahkan murid faham.

( Pelajar) menyalin maklumat-maklumat yang diberikan guru.

Power point

Papan putih

Refleksi

5 minit

Membuat kesimpulan dan memberikan latihan kepada pelajar sebagi latihan di rumah.

(guru) mengedarkan soalan –soalan yang siap.

(pelajar) pelajar bertanya mengenai soalan yang tidak jelas.

Papan putih

Kertas A4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan