Langkah | Butiran | Aktiviti | ABM |
Set induksi
(5 minit)
| Pengenalan adad dan makdud makdud Mengulangkaji bilangan di dalam bahasa arab | - (guru) memberi edaran kecil sebagai nota untuk pelajar mengenai bilangan dalam bahasa arab serta nota ringkas tajuk adad dan makdud. -(pelajar )menulis di papan putih bilangan-bilangan di dalama bahasa arab | -edaran -papan putih |
Langkah 1
5 minit | Menerangakan bahagian adad terbahagi kepada 3 bahagian | (Pelajar )merujuk nota ringkas yang diedarkan. (Guru) menerangakn menggunakan power point | Edaran Power point |
Langkah 2
25 minit | Menjelaskan bahagian-bahagian adad dan makdud Bahagian pertama Adad mudzakar ( bilangan 1 ), makdud mudzakar(bilangan 2) واحد، ثان، ثالث – عاشر واحدة، ثانية، ثالثة – عاشرة Bahagian kedua Jika adad mudzakar ( bilangan 1 ), makdud dan adad muannas (bilangan 1 ) makdud muzdzakar(bilangan 2) (hanya 3 hingga ke 9) Bahagian yang ketiga
| (Guru) membuat mind mapping untuk memudahkan murid faham. ( Pelajar) menyalin maklumat-maklumat yang diberikan guru. | Power point Papan putih |
Refleksi 5 minit | Membuat kesimpulan dan memberikan latihan kepada pelajar sebagi latihan di rumah. | (guru) mengedarkan soalan –soalan yang siap. (pelajar) pelajar bertanya mengenai soalan yang tidak jelas. | Papan putih Kertas A4 |
Ilmu itu lebih baik daripada harta, Ilmu akan menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) sedangkan harta terhukum. kalau harta itu akan berkurang kalau dibelanjakan , tetapi ilmu akan bertambah apabila dibelanjakan ( sayidina Ali)
ابحث ما تريد
Allahuakbar
عن نفسي @ about me
- chegu nazri
- Tangkak , Ledang, Johor Darul Takzim, Malaysia
- ismi nazri,,ana juhuri walakin laisa haqqan...aktakiq bi kitabillaah wasunnah nabawiyyah..wa an 6 min 7 akhwan..darastu fi jameah assultan idris attarbawiyyah bitakhasus lugha arabiyah..wa insyaallah saakun mualim mubajjalan li difaie dual islamiyah wahayati islamiyah...amin
Sabtu, 16 April 2011
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan